Szum Rumi

Węzeł Janowo – dzieje się!

Kilka tygodni temu w artykule pt. „Spacer po Rumi 2030 roku” przedstawiłem Wam wizję Janowa połączonego tunelem z krajową szóstką. Dzisiaj okazuje się, że na ten projekt nie będziemy musieli czekać aż tylu lat. I będzie on znacznie ciekawszy niż przypuszczałem.

W ciągu kilku najbliższych lat okolice przystanku SKM Rumia Janowo zmienią się nie do poznania. Budowa nowoczesnego węzła komunikacyjnego niedaleko granicy Rumi i Gdyni od strony ulicy Sobieskiego rozwiąże najbardziej palący problem drogowy w naszym mieście.

Węzeł Janowo

Inwestycja przeprowadzana będzie dwuetapowo. Za pierwszą część odpowiedzialna jest Szybka Kolej Miejska. W jej ramach planowana jest całkowita modernizacja pobliskiego przystanku SKM, który od wielu lat przeraża estetyką i brakiem funkcjonalności.

Rumia
Nowy przystanek SKM Rumia Janowo. Fot. mat. pras.

Nowy obiekt ma spełniać standardy XXI wieku. Wyposażony będzie w windy, zadaszenie oraz system informacji pasażerskiej. Koniec z dźwiganiem wózków i rowerów, koniec ze ślizganiem się po mokrych schodach.

Rumia
Nowy przystanek SKM Rumia Janowo. Fot. mat. pras.

Poza rewitalizacją przystanku najważniejszą inwestycją będzie budowa długo wyczekiwanego prawoskrętu na wysokości dzisiejszej kładki dla pieszych. Nowa droga prowadziła będzie pod torami do ulicy Gdańskiej. Ponadto po obu stronach torów wybudowane zostaną parkingi dla samochodów oraz stanowiska postojowe dla rowerów.

Rumia
Nowy przystanek SKM Rumia Janowo. Fot. mat. pras.

W rumskim magistracie podpisano już umowę na sporządzenie dokumentacji projektowej węzła. Zajmie się tym firma Znak z Gdańska (http://znakgdansk.pl/).

Odrobina historii

W miejscu planowanej inwestycji już przed wojną istniał niewielki betonowy wiadukt, dzięki któremu możliwe było szybkie przedostanie się do Janowa – wówczas niewielkiej osady folwarcznej. Wiadukt miał konstrukcję łukową, wybudowano go w 1907 roku. Zachowały się nawet jego plany:

Rumia
Plany dawnego wiaduktu w Rumi, fot. A. Sadłowski

Wiadukt przetrwał do marca 1945 roku. Wysadzony został przez wycofujące się z Pomorza wojska hitlerowskie. Jako ciekawostkę warto dodać, że jego pozostałości wykorzystane zostały do budowy kładki dla pieszych, która służy mieszkańcom do dzisiaj. Później mieszkańcy mogli przedostać się do Janowa za pośrednictwem strzeżonego przejazdu – prowadził on tuż obok dzisiejszego punktu ksero:

 

 

Przejazd został zlikwidowany w latach dziewięćdziesiątych. Od tej pory mieszkańcy Janowa jadący krajową szóstką zmuszeni byli do okrążania miasta. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce się to zmieni.

3 komentarze